Poradnik bezpieczeństwa IT

Czy darmowe oprogramowanie antywirusowe rzeczywiście jest darmowe?

Czas czytania: 3 min

Badanie obejmujące przedsiębiorców, przeprowadzone niedawno przez Kaspersky Lab, wykazało zmiany priorytetów biznesowych w ciągu ostatnich lat. W 2013 roku 83% małych firm chętnie wydawało pieniądze na produkty klasy korporacyjnej gwarantujące zaawansowaną ochronę IT ich działalności. Jednak od tego czasu nastąpiły zmiany. W ramach cięć budżetowych niektóre firmy zaczęły przechodzić na darmowe antywirusy, a inne znalazły się pod wpływem rosnącej popularności produktów konsumenckich w środowisku biznesowym.

Darmowe rozwiązania nas nie zabezpieczą 

W efekcie 21% małych firm wykorzystuje obecnie darmowe programy w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy. Wynika to prawdopodobnie z braku świadomości kwestii związanych z ochroną IT. Badanie pokazuje, że w przypadku braku specjalistów ds. IT połowa badanych firm wybierze produkt darmowy. Co ciekawe, korzystają z nich nie tylko małe firmy, lecz także niewielka, ale wciąż znacząca liczba średnich, a nawet dużych firm (3% w obu przypadkach).


Gdzie tkwi haczyk w przypadku darmowych rozwiązań bezpieczeństwa? Pierwsza kwestia jest natury handlowej. Być może najważniejszą funkcją każdego rozwiązania bezpieczeństwa IT są regularne aktualizacje bazy antywirusowej oraz samej aplikacji. Jest to czasochłonny proces, a zapewnienie takiej usługi jest kosztowne. W jaki sposób producenci pokrywają te koszty, jeśli nie posiadają innych dochodowych komercyjnych produktów bezpieczeństwa?

Jeśli to nie użytkownik płaci, pieniądze muszą pochodzić od kogoś innego. Tym kimś jest często reklamodawca — dla niego darmowe oprogramowanie antywirusowe nie różni się od innych usług, takich jak Facebook, gdzie wszyscy użytkownicy stanowią potencjalnych odbiorców treści marketingowych, a biznes kręci się dzięki przychodom z reklam. Aby wspomóc ten proces, producenci często instalują domyślny pasek narzędzi przeglądarki, który przekierowuje do ich systemu wyszukiwania. Celem jest gromadzenie informacji o użytkownikach, ich historii przeglądania oraz nawyków online w celu dostarczenia możliwie jak największej liczby reklam kontekstowych. Nie ma wątpliwości, że głównym zadaniem twórcy darmowego antywirusa jest spełnienie potrzeb reklamodawców, którzy stanowią źródło jego przychodów, a nie zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom.

Ograniczona funkcjonalność

Kolejny problem stanowi funkcjonalność. Jeśli producent nie sprzedaje reklamodawcy danych użytkownika, darmowe rozwiązanie jest zwykle okrojoną wersją produktu komercyjnego. Wiele darmowych aplikacji rozprasza użytkowników reklamami nakłaniającymi do zakupu pełnej wersji. W większości przypadków darmowe produkty posiadają ograniczoną funkcjonalność i zapewniają podstawową ochronę przed cyberzagrożeniami. Wszelkie dodatkowe usługi bezpieczeństwa, takie jak ochrona transakcji finansowych, szyfrowanie, zapobieganie wyciekowi danych, tworzenie kopii zapasowej czy ochrona urządzeń mobilnych, nie są oferowane. Pomoc techniczna zwykle również jest ograniczona, a dodatkowe elementy i wtyczki są instalowane domyślnie, pochłaniając cenne zasoby i spowalniając system.


W jaki sposób można zapewnić sobie niezbędną ochronę, nie wydając na ten cel zbyt wielkiej kwoty? To kwestia równowagi pomiędzy potrzebami a pragnieniami. Jeśli sprzedajemy coś w czasie wolnym za pośrednictwem strony na portalu społecznościowym, darmowe oprogramowanie może okazać się wystarczające mimo wymienionych wad. Jeśli jednak firma chce się rozwijać i zwiększać obroty, konieczne będzie rozważenie zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i kontroli nad zasobami informacyjnymi.

Pewność, że biznes jest bezpieczny i nikt nie będzie stawiał interesów reklamodawcy ponad potrzeby chronionej firmy, jest bezcenna. Resztę można uzyskać za rozsądną cenę na elastycznych warunkach i skupić się na tym, co w każdej firmie najważniejsze — na rozwijaniu biznesu.


Na podstawie tekstu: Piotr Kupczyk, dyrektor biura komunikacji z mediami w Kaspersky Lab Polska.
Czy darmowe oprogramowanie antywirusowe rzeczywiście jest darmowe? Jak wybrać rozwiązanie bezpieczeństwa dla małej firmy? DLP expert 1/2016





Dodaj komentarz