Czas czytania: 4 min

Administrator IT zajmuje się zarządzaniem, utrzymaniem i rozwojem infrastruktury, w tym serwerów czy sieci komputerowych. Dba też o systemy operacyjne oparte o środowiska m. in. Linux i Windows. Rozwiązuje awarie i problemy techniczne, analizuje przyczyny tych problemów i zapobiega ich występowaniu w przyszłości. Do obowiązków administratora IT należy także instalacja, konfiguracja i aktualizacja oprogramowania oraz systemów operacyjnych na wszystkich urządzeniach. Również wdraża rozwiązania w celu zwiększenia wydajności, bezpieczeństwa i funkcjonalności. 

Wśród nich istnieją także specjalnie wydzielone grupy/zespoły do zapewniania bezpieczeństwa systemów poprzez stosowanie odpowiednich procedur i narzędzi. 

Ich umiejętności są szeroko wykorzystywane nie tylko w firmach technologicznych, ale też w przedsiębiorstwach produkcyjnych czy bankach. 

Można powiedzieć, że na barkach administratorów IT spoczywa spora odpowiedzialność, która wiąże się ze stresem. W tym artykule sprawdzimy, jakie kompetencje są najbardziej pożądane, aby dobrze radzić sobie z obowiązkami administratora IT, które obowiązki uważają za najbardziej obciążające i jak mogą sobie radzić w stresujących sytuacjach. 

Wymagane umiejętności i kompetencje administratora IT

Administrator IT może pełnić swoją funkcję w wielu środowiskach. Każde z nich wymaga innych kompetencji. Jednak, umiejętnościami uniwersalnymi są analityczne i krytyczne myślenie oraz szczegółowość. W wielu przedsiębiorstwach wprowadzenie pracy zdalnej na szeroką skalę wymusiło nowe procedury. Pracownicy zaczęli korzystać z wewnętrznych zasobów firmy przy pomocy swoich własnych urządzeń. To sprawiło, że pewne dostępy do danych firmowych musiały zostać ograniczone lub odebrane ze względów bezpieczeństwa. Taka czynność spoczywa na barkach administratorów IT. 

W pracy administratora infrastruktury IT bardzo pomoże też dobra organizacja pracy i systematyczne dokumentowanie zmian. Taka cecha pozwala na szybkie reagowanie podczas awarii i uniknięcie poważnych luk w bezpieczeństwie oraz ułatwia wdrażanie nowych rozwiązań. 

Nieodzownym elementem w pracy administratora jest znajomość trendów oraz nowinek branżowych. Taka wiedza będzie nieodzowna przy podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa urządzeń i oprogramowania poprzez nowe aktualizacje. Śledzenie rynku na bieżąco pomaga też w lepszym rozpoznawaniu potrzeb klientów, które stale ewoluują, np. wraz z koniecznością wprowadzenia nowych regulacji prawnych. Od poziomu wiedzy administratora zależy też płynność pracy innych pracowników. Skuteczne szkolenia prowadzone przez administratorów sprawią, że pozostali użytkownicy będą wiedzieli, jak rozwiązywać standardowe problemy na swoich sprzętach lub działać na wypadek coraz bardziej zaawansowanych zagrożeń. 

Co najbardziej stresuje administratora IT? 

Odczuwalny stres zależy od podejścia i charakteru danej osoby, która decyduje się na pracę administratora IT. Okazuje się, że jednym z wyzwalaczy stresu mogą być… sami użytkownicy. 

Człowiek najsłabszym ogniwem 

Dla jednych pomoc użytkownikowi (lub ważnej osobie w firmie) będzie stresujące, a dla kogoś innego to ciekawe wyzwanie. Dokładnie takie same odczucia mogą pojawić się w nadzorowaniu infrastruktury IT. Jednak, płynność pracy i bezpieczeństwo nie są zależne tylko od administratorów. Ogromną rolę odgrywają sami użytkownicy. Firma może mieć z góry ustalone zasady dotyczące, np. tworzenia silnych haseł. Natomiast, to wyznaczony administrator musi przypilnować realizacji tych procedur, a wśród pracowników różnie bywa z trzymaniem się zasad. 

Złośliwość rzeczy martwych, czyli kopie zapasowe 

Back-up ważna rzecz, ale samo posiadanie takiego oprogramowania nie wystarcza. Zacznijmy od początku. Podstawową techniką ataku hakerskiego, w trakcie którego użytkownik został zaszyfrowany, np. przez złośliwe oprogramowanie, jest odłączenie systemu i przywrócenie kopii. Jednak, nie wszyscy specjaliści IT pamiętają o zrobieniu testu back-upu. W umowie zawartej z administratorem może znajdować się informacja, że jest on odpowiedzialny nie tylko za wybór oprogramowania do tworzenia kopii zapasowych, ale też jego skuteczność. Jeśli back-up nie zadziała w akcji, firma zostaje z niczym, a administrator może zostać pociągnięty do odpowiedzialności prawno-finansowej. Dlatego warto pamiętać o przetestowaniu oprogramowania typu back-up, zanim dojdzie do awarii lub ataku. W ogniu walki może być za późno. 

Szybki rozwój technologii 

Zmiany technologiczne są nieuniknione i mają wpływ na codzienne obowiązki. Technologia rozwija się w zawrotnym tempie, co wymusza na administratorach nieustanne aktualizowanie swojej wiedzy i umiejętności. Nowe narzędzia, oprogramowanie, sprzęt oraz metody pracy narzucają konieczność ciągłego uczenia się i adaptacji. Branża IT ogólnie sprawia, że rozwój zawodowy administratora jest dynamiczny i pełen wyzwań. Jednak, daje możliwość stałego rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. 

Czy administratorowi IT potrzebne są kompetencje miękkie? 

Odpowiedź brzmi, to zależy. Umiejętności miękkie administratora IT trzeba analizować w zależności od pełnionych funkcji. Administratorom, którzy pilnują dotrzymywania procedur przez pozostałych pracowników, mogą się przydać cechy lidera, aby jeszcze lepiej wpłynąć na potencjalnych odbiorców szkolenia na temat polityk bezpieczeństwa.

Inną użyteczną umiejętnością interpersonalną będą zdolności komunikacyjne, ponieważ administratorzy IT często muszą opisywać problemy i ich rozwiązania osobom nietechnicznym. Tutaj może okazać się przydatny rozwój inteligencji emocjonalnej – dostrojenie się do osób, z którymi współpracujemy, zdolności łagodzenia nieporozumień, aby nie przerodziły się w zagorzały konflikt czy umiejętność panowania nad swoimi trudnymi emocjami. Gdy jesteśmy w złym nastroju mamy trudności w zapamiętywaniu, utrzymaniu uważności, uczeniu się i przekazywaniu wiedzy oraz podejmowaniu rozsądnych decyzji. Krótko mówiąc: “Stres powoduje, że ludzie głupieją”. Dlatego rozwijanie kompetencji miękkich może przyczynić się do zahamowania procesu wypalenia zawodowego, utrzymania dobrych stosunków w zespole i zadbania o własne samopoczucie.

Nie każdy człowiek jest gotowy do pracy na stanowisku administratora IT, ale niemal każdy pracownik jest narażony na chroniczny stres związany z problemami zawodowymi. Warto mądrze zarządzać relacjami z odbiorcami usług i członkami zespołu, aby uniknąć problemu wypalenia zawodowego i czerpać satysfakcję z wypełniania swoich obowiązków. 



Poprzedni artykuł


Dodaj komentarz