Jakiś czas temu wspominaliśmy o badaniu przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia, organizowanym przy współpracy z Trend Micro oraz VMware, które miało na celu określenie stopnia przygotowania polskich firm na mające wejść w życie – w 2018 r. – regulacje prawne oraz ogólny stan wiedzy (świadomości) na temat czekających je zmian.
Trend Micro & VMware przygotowały raport z badania, oto najważniejsze konkluzje:
Znajomość GDPR:
- Znajomość rozporządzenia GDPR wśród ogółu respondentów jest niepokojąco niska — ponad połowa badanych (52%) do tej pory nie słyszała o reformie ochrony danych osobowych (badanie było przeprowadzone we 9/10. 2016)
- Najniższa znajomość nowego prawa charakteryzuje sektor handlowy, w którym aż 62% firm nie słyszało o wydanym przez Komisję Europejską rozporządzeniu.
- Znajomość GDPR jest najwyższa wśród pracowników sektora usług (56%).
- Niespełna dwie trzecie badanych (61%) stwierdziło, że rozporządzenie GDPR będzie miało zastosowanie w przypadku ich firmy, zaś prawie jedna piąta (18%) jest przeciwnego zdania; podobny odsetek (21%) nie ma sprecyzowanego poglądu na ten temat.
Kary:
- Łącznie około dwie trzecie respondentów nie wie, czy jakiekolwiek kary będą istnieć, bądź nie jest w stanie określić, jaki będzie ich wymiar.
- 11% badanych wskazało prawidłowo, że kara to do 4% rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Większym poziomem wiedzy w tym zakresie wykazali się pracownicy dużych firm zatrudniających powyżej 250 pracowników.
- Ponad połowa (58%) respondentów określiła karę 2% rocznego obrotu jako bardzo dotkliwą
Odpowiedzialność:
- 67% uważa, że odpowiedzialność za stosowanie się do rozporządzenia GDPR ponosi cała organizacja, a 31% sądzi, że jest nią obarczony dyrektor generalny (CEO) lub zarząd firmy.
- 57% respondentów nie odnotowało faktu zaangażowania zarządu firmy w przygotowania do wdrożenia GDPR. Mimo grożących kar finansowych i ogromnego ryzyka dla funkcjonowania firmy, brak świadomości sprawia, że osoby zarządzające nie angażują się póki co w przygotowania do wdrożenia nowego rozporządzenia.
- Prawie żadna (96%) z przebadanych firm nie potrafiła wskazać, kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie danych z Unii Europejskiej przetwarzanych przez usługodawcę spoza Unii Europejskiej np. z USA.
Zgodnie z rozporządzeniem GDPR osoby zajmujące się kontrolą i przetwarzaniem danych powinny wdrażać
najnowocześniejsze zabezpieczenia stosownie do zagrożeń
i charakteru danych osobowych, które mają być chronione. Okazuje się jednak, że organizacje nie zawsze potrafią jednoznacznie wskazać, co dokładnie kryje się pod hasłem „najnowocześniejsze”.
Wybór rozwiązań ochrony:
- Prawie jedna piąta firm (19%) nie wie, czym są najnowocześniejsze zabezpieczenia. 50% badanych uważa, że są to rozwiązania oferowane przez doświadczonych liderów na rynku.
- Aż 22% respondentów wskazało, że koszt jest silniejszym czynnikiem korzystania z poszczególnych zabezpieczeń niż zapewnienie „najnowocześniejszej” ochrony.
- 17% firm uważa, że decyzje o wdrożeniu konkretnych systemów zabezpieczających powinny być podejmowane na podstawie raportów niezależnych analityków z takich instytucji jak Gartner, Forrester, IDC etc.
Problemy z przestrzeganiem przepisów o ochronie danych:
- Dla 24% badanych problemem jest brak formalnych procedur powiadamiania o naruszeniu (24%) oraz ograniczenia wynikające ze stosowanych systemów IT (20%)
- Dla 19% to ograniczone zasoby na poprawę aktualnych procedur
- Brak dostatecznej ochrony systemów informatycznych 17%
- Nieformalne procedury uniemożliwiające jednoznaczną identyfikację lokalizacji i właściciela danych 16%
- Brak środków finansowych 15%
- Nieokreślenie co do jednoznaczności, kto odpowiada za ten obszar 15%
- Nieskuteczna ochrona danych 15%
Kroki podejmowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa:
- Wdrożenie nowych rozwiązań, mających na celu usprawnienie obowiązujących systemów i procedur (16%). Kluczowymi inicjatywami w tym zakresie jest stosowanie szyfrowania (81%) oraz zwiększenie świadomości pracowników w zakresie ochrony danych (80%).
- Blokada sprzętu w celu uniknięcia użycia zainfekowanych nośników USB (66%)
- Wprowadzenie przejrzystych procesów, które pozwalają na identyfikację, lokalizację oraz zabezpieczenie danych (65%)
- Wprowadzenie technologii ochrony przed wyciekami (utratą) danych (57%)
Użytkownicy wewnętrzni powinni zastanowić się nad zastosowaniem:
- mechanizmów ochrony danych (takich jak szyfrowanie). To dzięki nim dane osobowe są bezpieczne nawet w przypadku utraty urządzenia, w którym są przechowywane;
- funkcji zdalnego wymazywania danych z urządzeń przenośnych;
- technologii zapobiegania utracie danych, które pozwalają kontrolować, jakiego rodzaju informacje są przesyłane w obrębie przedsiębiorstwa i poza nim.
Dodatkowe mechanizmy kontroli użytkowników zewnętrznych:
- blokady uniemożliwiające uruchamianie szkodliwego oprogramowania w punktach końcowych. Zarówno narzędzia chroniące przed szkodliwym oprogramowaniem, jak i technologie kontroli aplikacji w punktach końcowych;
- szyfrowanie danych w urządzeniach przenośnych używanych poza siedzibą przedsiębiorstwa;
- poprawki wirtualne pozwalające zapobiec wykorzystaniu przez zdalnych użytkowników niezałatanych luk w zabezpieczeniach. Tym samym ograniczają ryzyko związane z korzystaniem z systemów operacyjnych i aplikacji, w których nie zainstalowano wymaganych poprawek);
- rozwiązania do znajdowania włamań, które pozwalają wykryć naruszenie bezpieczeństwa sieci. Dzięki temu możliwe są właściwe działania, aby uniemożliwić osobom z zewnątrz kradzież cennych danych osobowych.
Przeczytaj cały raport OGÓLNE ROZPORZĄDZENIE O OCHRONIE DANYCH:
https://netcomplex.pl/post/rozporzadzenie-o-ochronie-danych-raport-trend-micro-vmware
Redaktorka Net Complex Blog